Belöningssystem & motivation : En studie av två säljföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Bakgrund: I dagens snabbt föränderliga värld krävs det mer än en bra affärsidé och en god struktur i ett företag för att lyckas. Den viktigaste resursen i dagsläget för företagen är personalen. För att företaget ska vara effektivt och kunna överleva på lång sikt är det viktigt att organisationen kan införskaffa, behålla och motivera personalen, med hjälp av bland annat ett bra fungerande belöningssystem. Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur befintliga belöningssystem påverkar säljarnas motivation och identifiera hur utformningen av dessa belöningssystem bidrar till målkongruens inom företag. Vidare är syftet med studien att undersöka om det finns skillnader mellan chefer och anställdas syn på belöningssystem och i sådana fall fastställa vilka dessa skillnader är. Metod: Studien är utförd med en abduktiv ansats och har samlat in empiriskt material genom intervjuer och en enkätundersökning hos två företag. Intervjuerna har analyserats på ett kvalitativt sätt medan enkätunderökningen har analyserats på ett kvantitativt sätt. Slutsats: Studien visar att belöningssystemen som används i företagen är motiverande och leder till målkongruens. Den visar även skillnader mellan chefernas och säljarnas syn på vad som motiverar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)