Online brand community : Värdeskapande genom interaktioner och aktiviteter

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Online brand communityn (OBC) innebar ett kraftfullt, och potentiellt värdeskapande, verktyg för företag. Det har dock visat sig att företag hade svårt att bemöta sina OBC:er. Det resulterade i att företag gick miste om de potentiella värden OBC:n hade. För att öka kunskapen kring värdeskapande och bemötande av OBC:er har Minecraft och Netflix respektive OBC:er undersökts med hjälp av netnografi. Studien undersökte hur interaktioner och aktiviteter bidrog till värdeskapande i form av ökat varumärkeskapital och ny innovation. Den belyste även hur OBC:er skiljde sig åt beroende på om OBC:erna var fokuserade på områden kring innovation kontra varumärkeskapital. Studien fann sju interaktionsmönster att analysera. Interaktionsmönstren visade på skillnader mellan OBC:erna utifrån deras fokus och förutsättningar. Studien kunde även beskriva hur sex av de sju interaktionerna var värdeskapande för företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)