Språkutveckling, läs- och skrivinlärning i förskolan - en studie om hur olika verksamheter hanterar detta ämne.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Ann Styrmark; Rozana Rodrigues Da Silva; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur man inom förskolans verksamheter arbetar med språk,läs- och skrivinlärning i Sverige. I vår inriktning har vi läst mycket litteratur som tar upp dessa ämnen.Styrdokumenten för förskolan reviderades 006, man tillförde då nya strävande mål angående språkutvecklingsamt läs- och skrivinlärning.Vi har använt oss av kvalitativa metoder vilket innebär observationer och kvalitativa intervjuer, där vi har, omdet varit möjligt spelat in för att senare kunna analysera svaren på ett mer noggrant sätt. För att bättre kunnaförstå de verksamheter som skulle observeras och intervjuas såsom, allmän förskola utan speciell inriktning,Montessori, Reggio Emilia och Waldorf och även senare kunna diskutera arbetet, har vi hämtat kunskap i olikalitteraturer.Vår studie beskriver lite historia om varje verksamhet som vi besökt och läst om, eftersom det kunde underlättaför oss själva och vår läsare att förstå i vilka kontexter varje pedagogik eller filosofi uppstod.Vi har genomfört sex intervjuer med åtta pedagoger, i fem olika verksamheter, såsom kommunal förskola utanspeciell inriktning, Montessori, Reggio Emilia och Waldorfförskola. Vi försökte förhålla oss till de frågor somvar viktigast för oss att forska om.Våra frågeställningar är:1. Hur gör pedagogerna för att stimulera barns språkutveckling?. Finns det några planerade aktiviteter som antas främja läs- och skrivinlärning?3. Anser pedagoger att man bör stimulera barn mellan 3-5 år, oavsett intresse till att utveckla läs- och skrivförmåga?4. Hur ser historien om förskolan och dess metoder ut i jämförelse mot dagens förskola? Vad specifikt är det somskiljer dessa metoder åt i de olika verksamheterna?Att kunna besöka och undersöka de olika verksamheterna har påverkat oss som blivande pedagoger. Vi har lärtoss mycket genom detta och har blivit inspirerade av dessa olika pedagogiska synsätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)