Ledarskap och kommunikation i detaljhandelsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: En utmaning för dagens ledare är att kommunicera och delegera viktig information i organisationen. Kommunikation sker ständigt mellan ledning, mellanchefer och de anställda i ett företag. Syftet med uppsatsen är att studera om ledarskapsstilar kan påverka kommunikationen i detaljhandelsföretag. Påverkas kommunikationen av ledarens egenskaper och ledarskapsstil? För att samla in material till uppsatsen har fyra kvalitativa intervjuer gjorts. Två stycken mellanchefer har intervjuats, en som är avdelningschef på IKEA i Helsingborg samt en som är butikschef på Ica Maxi Stormarknad i Halmstad. För att se till kommunikationen i dessa företag mellan chefer och anställda har även en anställd under varje chef intervjuats. För att komplettera intervjuerna och få ett bredare perspektiv på ledare och deras sätt att kommunicera har enkäter delats ut till 60 stycken respondenter som är anställda inom detaljhandeln. Det empiriska materialet analyseras med hjälp av ett teoretiskt ramverk som innehåller olika synsätt på ledarskap samt kommunikationsteorier. I analysen diskuteras ledares egenskaper och ledarskapsstilar samt dess påverkan på kommunikationen. Även faktorer utanför ledarens personlighet som till exempel de anställdas beredvillighet analyseras. Det situationsanpassade ledarskapet diskuteras i samband med stora förändringar som uppstått på IKEA och hur dessa har satt sina spår i kommunikationen mellan de anställda. Gridmodellen används i uppsatsen för att se vad ledare lägger mest tid på, omsorg om personalen eller om produktionen? Dessutom diskuteras hinder/barriärer som kan uppstå i kommunikationen vilket gör att budskap kan tolkas på fel sätt. Till sist diskuteras olika kommunikationsnivåer, bland annat Ica Maxis webbmöten som är ett sätt att kommunicera till sina anställda. Författarna har bland annat kommit fram till att ledarskapsstilar påverkar kommunikationen i företag beroende på till exempel situationer och egenskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)