Förändrat körsätt av sodapannan

Detta är en M1-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Patrik Österlund; [2014]

Nyckelord: sodapanna; förbränning; tjocklut; luftförvärmare;

Sammanfattning: Examensarbetet har utförts under fem veckor vid Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå. Projektet som tilldelades var att utföra förändrat körsätt av förbränningsluften till sodapannan för att ev. minimera problem med stoftavgång. Försöken gick ut på att stänga av 1,1 MPa ångan till luftförvärmaren och endast förvärma med 0,3 MPa ångan innan förbränningsluften tillsätts i sodapannan. Målet med examensarbetet var att analysera förbränningsförsöken och utvärdera ifall det finns några negativa konsekvenser med att enbart tillföra 0,3 MPa ångan till luftförvärmaren. Dataprogrammet WinMops användes för att utvärdera hur anläggningen hade körts tidigare under året för att sedan kunna jämföra detta med resultaten från försökskörningarna. Sodapannans syfte är att återvinna kokkemikalierna genom att förbränna tjockluten i pannan samt att producera överhettad ånga till turbinerna. Styrningen och körsättet av sodapannan är viktig för att förbränningen av tjockluten ska bli optimal. Förbränningen beror på tjocklutens sammansättning samt förbränningsluften som tillsätts. Med rätt mängd luft på rätt ställen kan man styra hur optimal förbränningen blir beroende på sammansättningen hos tjockluten. Därför tillsätts förbränningsluften in till sodapannan på fyra olika nivåer. Förbränningsförsöken utfördes vid två tillfällen, 24h vardera och resulterade i många negativa konsekvenser. Reduktionsgraden på grönluten och utgående ångmängd minskades. Luften in till pannan ökades i samband med att lufttrycket gick ner pga att temperaturen på förbränningsluften sänktes från 170°C till 132°C. Ökad mängd luft i pannan ledde till att mängden rökgaser ökades, som i sin tur påverkade stoftavgången negativt. Slutsatsen från examensarbetet är att problemen med hög stoftavgång fortsätter trots det förändrade körsättet av förbränningsluften. Förutsättningarna för förbränningsförsöken har dock inte varit optimala då ett flertal driftstörningar har skett på ångnätet. Resultaten hade troligtvis blivit mer tillförlitliga med längre försöksperioder eftersom tjocklutens sammansättning varierar från dag till dag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)