Professionella aktörers synsätt och arbetssätt gällande barn med ADHD-diagnos - En kvalitativ intervjustudie Emelie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Författare: Emelie Bååth; Evelina Strömberg; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka synsätt samt förhållningssätt professionella aktörer på en friskola med behandlingsverksamhet har gentemot de elever som har en ADHD-diagnos. Vad anser professionella att ADHD grundar sig i (orsaker)? Hur arbetar de med elever som har en ADHD-diagnos? För att besvara syftet valde vi att använda oss av en kvalitativ forskningsansats i form av intervjuer. Vi intervjuade sex professionella med olika yrkestillhörigheter från en friskola med behandlingsverksamhet. Analys av materialet gjordes sedan utifrån organisationsteori samt utifrån en beskrivning av verksamhetens arbetssätt och uppbyggnad som hämtats från skolans hemsida. Resultatet visade att de professionella har olika synsätt när det kommer till vad ADHD-diagnosen grundar sig i, någon ser ADHD som rent biologiskt, några ser det som att beteenden inom ADHD-diagnosen beror på den sociala miljön och så finns det någon som ser det som en kombination av både biologi och miljö. De professionella nämner även olika faktorer som kan göra beteenden som ligger inom diagnosen ADHD tydligare eller mindre tydliga, som till exempel struktur eller brist på struktur. Även om de professionella hade olika synsätt så visade det sig att de har ett samspelt arbetssätt genom att samtliga arbetar med samma tydliga struktur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)