Produktplacering : Varumärkens väg till Tv-tittarna

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

Sammanfattning:  Produktplacering är ett fenomen som har dykt upp mer och mer i svenska Tv-serier. Det är en typ av marknadsföring  där man medvetet placerar ut produkter och varumärken för att skapa ett begär och en önskan hos betraktaren efter dessa produkter. Produktplacering är en form av "dold" reklam och skiljer sig från traditionell reklam i det avseende att den är indirekt och har inte för avsikt att förse tittaren med saklig information om specifika produkter. Man vill att publiken ska uppmärksamma produkter, men de ska ej kännas uppenbart utplacerade. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur väl produktplacering i Tv-serier uppmärksammas av betraktarna. Genom studien vill vi skapa en förståelse för hur väl produktplacering uppmärksammas och     hur detta skiljer sig från respondent till respondent beroende på dennes bakomliggande faktorer.   Metod: Vår studie är av kvantitativ karaktär med inslag av kvalitativa delar och den har en deduktiv ansats. Undersökningen genomfördes genom att ett antal respondenter fick se ett avsnitt ur den svenska Tv-serien Solsidan och efteråt svara på en enkät med tillhörande frågor. Slutsats: Vår undersökning har visat att den faktor som har starkast påverkan på vad man uppmärksammar vid produktplacering är produktplacerings utformning. Varumärken som exponeras kraftigt, skriks ut eller centreras i bild uppmärksammas i mycket större grad av åskådaren. Våra resultat har även visat att tidigare erfarenheter av avsnittet som användes har positiv påverkan på hur väl man uppmärksammar detaljer vid produktplacering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)