Rättvis resursfördelning - En kvalitativ fallstudie om den socioekonomiska resursfördelningen i Lerums kommun ur ett organisatorisk rättviseteoretiskt perspektiv

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Den socioekonomiska resursfördelningen infördes i Lerums kommun år 2010 med syfte att beräkna och fördela pengar till skolor som hade högst socioekonomiskt index för att erbjuda elever likvärdiga förutsättningar att nå kunskapskraven i skolan. För att kommunen skulle kunna finansiera det socioekonomiska bidraget sänktes den generella elevpengen till samtliga skolor i Lerums kommun. Studiens syfte var att ta reda på om rektorerna ansåg att den socioekonomiska modellen förmedlade rättvisa och hur rektorerna reagerade på en eventuell orättvisa. För att uppfylla syftet och besvara våra forskningsfrågor gjordes en kvalitativ studie med inriktning på fallstudie. Datainsamlingen samlades in främst via intervjuer men sekundärdata som publikationer, rapporter och information från Lerum kommuns hemsida förekom. Intervjuerna utgjordes av rektorer, tjänsteman på Lerums kommun. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av organisatorisk rättviseteori. Studiens resultat visade att den behovsbaserade socioekonomiska resursfördelningsmodellen anses mer eller mindre rättvis av de flesta undersökta skolornas rektorer och att resursfördelningsmodellen bör förbli behovsanpassad och inte jämlikhetsbaserad. Samma rektorer anser att procedurerna är rättvisa. Ett fåtal rektorer ansåg den vara orättvist pga. ineffektivitet och diskriminering i resursfördelningen. Nästan alla rektorer som ansåg modellen vara rättvis svarade att trots att de upplever modellen som rättvis känner de sig relativt depriverade av resurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)