Medarbetarsamtal ur konsultens perspektiv : En studie om utvärderingens påverkan på arbetsmotivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Den här studien syftar till att bidra med ökad kunskap om arbetsmotivation kopplat till utvärdering i form av medarbetarsamtal. Branschen som valts är konsultbolag inom IT, och detta för att bidra med kunskap inom ett område som är högaktuellt i dagens samhälle men där det också saknas forskning. Inom tidigare forskning på det bredare området utvärdering- prestation kan urskiljas två läger – vissa forskare hävdar att utvärdering påverkar arbetsmotivationen positivt och andra forskare har hävdat motsatsen. Vi ämnade därmed bidra med mer kunskap till denna diskussion. Studiens huvudfråga, “Vilka faktorer i utvärderingsinstrumentet medarbetarsamtal påverkar enligt medarbetarna arbetsmotivationen”? besvarades genom följande underfrågor “Vilka samtalsämnen och faktorer i medarbetarsamtalet upplever konsulterna höjer motivationen för arbetsprestation?” samt “Vilka samtalsämnen och faktorer i medarbetarsamtalet upplever konsulterna inte är motiverande?” Studien var baserad på en kvalitativ metod. Åtta semistrukturerade intervjuer låg till grund för studiens analys, och materialet analyserades utifrån Herzbergs motivations- och hygienfaktorteori. Resultatet visade att utvärdering i form av medarbetarsamtal är motiverande beroende på vilka samtalsämnen och faktorer som diskuteras, samt att vad som påverkar arbetsmotivationen skiljer sig mellan individer. Det största resultatet av studien visade att personliga och karriärmässiga utvecklingsmöjligheter i stor utsträckning upplevs som en väldigt motiverande aspekt av medarbetarsamtalet. Därför har en teoriutveckling gjorts där författarna benämner utvecklingsmöjligheter som en motivationsfaktor inom ramen för utvärdering. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)