Barnens egna initierade aktiviteter i olika miljöer. : En studie i mobila förskolans verksamhet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna undersökning handlade om mobila förskolans verksamhet där barnen hade möjlighet att vistas på varierande platser i naturen. I studien lade jag fokus på barnens egna initierade aktiviteter som skedde på olika platser och i olika miljöer och deras interaktion med naturen. Syftet av detta arbete var att undersöka betydelse av den mobila förskolans platsvariation när det gäller barnens egenvalda aktiviteter i naturen. I undersökningen används följande frågeställningar: Vilka aktiviteter väljer barnen på olika uteplatser och i olika miljöer? Hur använder de miljö och material? Vilken betydelse har variationen av plats och miljö när det gäller barnens val av aktiviteter?För att få svar på frågeställningarna åkte jag under en fyra dagars period i en buss som hörde till en mobil förskola och observerade barnens aktiviteter i varierande miljöer och platser med hjälp av ett observationsschema. Den samlade materialet bearbetades och analyseras med fokus på olika tema som samspel med naturen, miljö och material, kreativitet och rörelse. I slutsatsen kom jag fram till att variation av plats och miljö gav barnen möjligheter att upptäcka naturens olika landskap och dess mångfald. Barnen skapade olika lekar beroende på plats och miljö där rörelse, material och kreativitet involverades.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)