Arabiska som elevens val : En intervjustudie om makt och inflytande i en specifik beslutsprocess på en skola

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

Författare: Jennifer Vestergård; [2015]

Nyckelord: Arabiska; elevens val; sociala medier;

Sammanfattning: Syftet med föreliggande uppsats är att beskriva och analysera processen kring en skolas beslut om att erbjuda arabiska som elevens val för elever med annat modersmål. Undersökningen är genomförd på en mindre skola i Sverige. I studien fokuseras intervjupersonernas beskrivningar och resonemang kring beslutsprocessen, hur den kritik som riktades mot skolans beslut framfördes samt hur informanterna anser att kritiken påverkade dem. Informanterna för undersökningen är skolans rektor och den av skolans lärare som undervisar i arabiska som elevens val. Studien bygger på kvalitativa intervjuer där informanterna vid enskilda intervjuer har tillfrågats angående beslutet om att erbjuda arabiska som elevens val samt efterföljande reaktioner. I resultatet redogörs för hur elevinflytande och integration är två centrala begrepp i informanternas beskrivningar av beslutsprocessen samt hur det generellt kan sägas finnas flera anledningar till valet att rubricera beslut inom skolvärlden utifrån sådana formuleringar. Resultatet visar hur åsikter utifrån har påverkat och haft effekt på den specifika skolans verksamhet. Det innebär att skolan, även när den som i detta fall söker agera i syfte att främja elevinflytande och integration, kan komma att förändra sitt handlande med hänsyn till allmänhetens tyckande. I föreliggande uppsats diskuteras därför den specifika skolans beslut och kritiken mot beslutet utifrån ett resonemang kring vem som kan anses ha och bör ha rätt att ta beslut om skolans undervisning varför maktteori har fungerat som ett lämpligt analysverktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)