Torka rumpor eller krocka bilar - en komparativ studie om hur tjejer diskuterar valet av gymnasieprogram.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Andrea Petersson; Josefin Grahn; [2009]

Nyckelord: Kön; norm; status; klass; gymnasieval;

Sammanfattning: Syfte:Syftet med vår uppsats är att undersöka hur tjejer på två yrkesförberedandegymnasieprogram ser på sig själva, sitt gymnasieval och sin framtid.Undersökningen utgår från ett kvinno- respektive mansdominerat program ochuppsatsen fokuserar på kön, norm, status och klass.Huvudfrågor:- Hur ser tjejerna på sitt program och varför valde de programmet?- Finns det några likheter respektive skillnader på vilka grunder de valdeprogrammet?- Hur ser de på att de valt ett kvinno- respektive mansdomineratyrkesförberedande program och ser de några problem med detta?Metod och material: Vår undersökning är kvalitativ och bygger på fyra djupintervjuer med två tjejerpå omvårdnadsprogrammet och två tjejer på elprogrammet vilket är vårthuvudmaterial. Ytterligare material är litteratur vi funnit relevant för vårundersökning.Resultat: Tjejerna vi intervjuat är positiva till sina program och sin framtid. Det somavgjorde gymnasievalet var främst ett intresse för det framtida yrket men förtjejerna på elprogrammet spelade även deras bakgrund in. Ingen av tjejerna sernågra direkta problem med att utbildningen är kvinno- respektivemansdominerad men önskar fler av det motsatta könet och ser även fördelarmed blandade klasser.Betydelse för läraryrket: Eftersom det inte finns många undersökningar om tjejer på yrkesförberedandeprogram finner vi att vår uppsats bidrar till att öka förståelsen om hur tjejerssituation på programmen ser ut. Vi tycker också att det är viktigt för bådeämnes- och yrkeslärare att ha kunskap om yrkesförberedande program vilket vitror att många lärare saknar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)