Från processbeskrivning till organisatoriskt lärande. En fallstudie av förutsättningar för lärande inom Räddningstjänsten Syd.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: På uppdrag av Räddningstjänsten Syd har vi genomfört denna fallstudie med syfte att beskriva och analysera en av deras huvudprocesser, "att utvärdera och lära av olyckor och insatser". Bakgrunden till uppdraget är identifierade problem kopplade till denna process. Organisationens mål är att öka kopplingen mellan insamlat material och det interna lärandet och vi hoppas med denna uppsats kunna hjälpa dem att nå dit. Genom samtal, intervjuer, observation, dokumentstudier samt en surveyundersökning bland den operativa personalen har vi samlat in vårt empiriska material. Vi har kommit fram till att organisationens processer inte är tillräckligt implementerade eller utformade på rätt sätt för att gynna ett organisatoriskt lärande. I nuläget finns inom organisationen inte rätt förutsättningar för den typen av lärande som önskas och vi kan se att detta har både strukturella och kulturella orsaker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)