Miljömässiga hållbarhetsaspekter och dess påverkan på produktutvecklingsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Integrerad produktutveckling

Författare: Niklas Vinge; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Jordens naturtillgångar förbrukas i en allt snabbare takt och modebranschen är sett till flera kategorier en av de mest resurskrävande och förorenande. Samtidigt är det också en bransch som tar stor plats i media och som konsumeras av alla. Klädtillverkning och försäljning kan gå till på olika sätt, men företagen i detta arbete är företag som specificerar och designar sina egna kläder, men där tillverkningen sker hos underleverantörer, ofta i utvecklingsländer. Huvudföretaget har ansvar för att designa och specificera plaggen på ett hållbart sätt, men också att välja ansvarstagande underleverantörer och se till att hållbarhetsarbetet går att spåra. Detta arbete syftar i att ge en inblick i hur modeföretags produktutvecklingsprocesser kan påverkas av dess hållbarhetsfokus, och hur hållbarhetsarbetet sedan kan redovisas och följas upp. För att besvara frågeställningen gjordes en litteraturstudie som resulterade i en teoretisk referensram, som sedan jämfördes med praktiken genom en kvalitativ intervjustudie på två modeföretag. Intervjuerna genomfördes semistrukturerat, och avkodades, analyserades och jämfördes sedan i resultatdelen. Efter avkodningen visade sig åtta områden som hos båda företagen inkluderas i hållbarhetsarbetet; • Hållbarhetsaspekter inkluderas tidigt i produktutvecklingen • Hållbarhetsaspekter är inte viktigast för kunden vid klädköp • Företagsledningen värdesätter hållbarhet • Påverkan på underleverantörer ökar med större volym • Listor och certifieringar används i arbetet • Greenwashing vill undvikas • Svinn och onödig konsumtion vill undvikas • Hållbarhetsmålen följs upp Studien visar att företagen använder sig av många av metoderna som i litteraturstudien föreslås för att implementera cirkulär ekonomi, men att inget av företagen använder själva uttrycket. Produktutvecklingsprocessen bedrivs av båda framtungt, med en tydlig hållbarhetsplan och en drivande ledningsgrupp och med ett tydligt systemtänk för hela produktens livscykel. Avsaknaden av tydliga standarder för vad som är hållbart och hur det ska mätas märks - båda företagen använder sig av oberoende certifieringar, och undviker egna märkningar för att inte riskera att urholka begreppet hållbarhet och anklagas för greenwashing. Trots att företagen inte uppnår ett cirkulärt tillstånd så arbetar båda aktivt med hållbarhetsfrågor, och påverkar fler faser i produktcykeln än bara tillverkning genom att se på hela värdekedjan från råvara till användning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)