Kvaliteter i datorskrivna texter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Vårt syfte med denna undersökning var att beskriva kvalitéer i texter som
producerats av elever som haft datorn som hjälpmedel i processen i att lära
sig skriva och läsa. Bakgrunden är till stor del uppbyggd kring olika
aspekter av skriv- och läsinlärning. Vi belyser även teorier om lärande i
bakgrunden. Metoden vi använde oss av för att finna dessa kvalitéer var
textanalyser. Totalt samlade vi in 21 texter som var skrivna av elever som
gick i tredje skolåret. Resultatet vi fick fram ur dessa texter var att det
fanns kvalitéer i texterna av skiftande slag. Intressant var att några
texter hade väl utvecklade egenskaper i alla kriterier vi undersökte. Andra
texter var låg utvecklade i alla kriterier. Vi uppfattade detta på så sätt
att om man ligger högt på en kvalitet ligger man även högt på de andra
kvaliteterna. Våra tankar blir då att det kanske inte spelar någon roll
vilken kvalitet man jobbar med utan de andra kommer även de att ligga högt
då.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)