"Att hjälpa föräldrar att bli barnets hjälpare" - En kvalitativ studie om socionomens professionella bemötande av föräldrar till barn med depression
Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund: Depression är en vanligt förekommande psykisk sjukdom i Sverige som drabbar många barn. Föräldrar till barn med depression kan uppleva belastningar i vardagen på grund av barnets psykiska ohälsa. Barn och föräldrar kan söka stöd hos BUP. Syfte: Syftet med stu-dien är att förstå hur socionomer på BUP:s öppenvårdsavdelningar i Örebro bemöter föräldrar, till barn som behandlas för depression, vid föräldrastödjande insatser. Metod: Studiens empiri har samlats in genom fem semi-strukturerade intervjuer med socionomer vars arbete innehåller föräldrastödjande insatser. Materialet har sedan analyserats genom hermeneutiskt inspirerad tolkning samt med hjälp av teorier och teoretiska begrepp: stigma, interaktion, relationsteori och empowerment. Resultat: De stödinsatser som erbjuds föräldrar är: psykoedukation, indi-viduellt och gruppbaserat föräldrastöd samt anknytningsbaserad familjeterapi. Ett profession-ellt bemötande för socionomerna innebär: att validera, vara lyhörda och visa förståelse, samt vara förberedda, inneha ett konfrontativt förhållningssätt och vara motiverande genom upp-muntran. De utmaningar som kan finnas handlar om: känslor av otillräcklighet och osäkerhet, hanterandet av föräldrars höga förväntningar, oengagemang eller egna svårigheter, samarbets-svårigheter mellan föräldrar samt hög arbetsbelastning. Slutsats: Eftersom föräldrar till barn med depression kan ha olika behov beskriver socionomerna att de bemöter föräldrarna indivi-duellt med ett professionellt förhållningssätt. Det professionella bemötandet kan bidra till ett alliansskapande som är viktigt för förändringsprocessen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)