På jakt efter den effektiva inköpsorganisationen : En kvalitativ fallstudie på Nolato MediTech

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte Uppsatsens forskningsfråga lyder: ”Hur kan olika inslag inom inköpsfunktionen utvecklas för att skapa en mer effektiv inköpsorganisation hos Nolato MediTech?” Studiens syfte är att klargöra olika inslag i inköpsfunktionen samt identifiera förbättringsmöjligheter för att företaget skall kunna utveckla en mer effektiv inköpsorganisation. Vidare är syftet att resonera kring väldefinierade gränsdragningar i inköpsarbetet.   Metod Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie där semistrukturerade intervjuer har använts för insamlingen av det empiriska materialet. Totalt intervjuades 18 anställda på företaget. En abduktiv ansats har använts där teorikapitlet anpassats under studiens gång.   Slutsats Vi har genom studien kunnat identifiera mönster och tendenser där inköpsfunktionen ses bli alltmer central inom organisationer och att struktur är av stor vikt för skapa effektiva inköp.  God kommunikation samt kvalitet är ytterligare några genomgående tendenser och mönster som framkommit. Vi har kommit fram till att tydliga gränsdragningar mellan nivåerna strategiskt, taktiskt och operativt inköp kan minimera och förebygga överlappande arbete. Vi har klargjort aktiviteter, arbetsroller, ledningssystem samt struktur som olika inslag inom inköpsfunktionen.   Nyckelord Inköp, Inköpsfunktion, Inköpsorganisation, Inköpsavdelning, Effektivitet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)