"Det är inget fel på din dans, du behöver bara mer självförtroende!" : En enkätstudie om dansares erfarenheter och behov av mental träning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Arbetets syfte är att bidra till ökad förståelse för dansares relation till mental träning. Vilka erfarenheter, upplevelser och behov har dansare av mental träning? Detta undersöktes genom en kvalitativ enkätstudie med 70 respondenter med blandad dansbakgrund och utbildning. Svaren analyserades med innehållsanalys ur ett hermeneutiskt perspektiv och baserat på prestationspsykologiska teorier. I resultatet framkommer att dansarna använder sig av en rad tekniker som koncentrationsträning, visualisering, spänningsreglering, målsättning, copingstrategier, inre dialog och avslappning. En tendens att sammankoppla mental och fysisk träning observerades också. Dansarna upplevde att den mentala träningen hjälper dem till högre koncentration, motivation, självförtroende, prestation, samt att må bättre, ha roligare, njuta mer och hantera motgångar bättre. Flera av deltagarna uppgav dock att de inte använder sig av några mentala träningsmetoder. Ett särskilt behov tycks finnas att arbeta ytterligare med självförtroende, samt hantering av auditionsituationer. De flesta hade utvecklat kunskap om mental träning utanför dansutbildning, eller sökt på egen hand, och majoriteten önskade att den dansutbildning de genomgått hade omfattat mer mental träning. Mycket befintlig forskning påvisar redan förtjänsterna av mental träning inom dans och ett brett stöd återfinns i styrdokumenten, vilket talar för ett införande av mer mental träning i gymnasiets dansestetiska program. Ytterligare forskning behövs dock kring effekterna av olika sorters mental träning på dansutövning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)