Förskolepedagogers förhållningssätt till barn ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Felicia Johansson; Houda Obeid; [2018]

Nyckelord: Genus; Förskola; Kön; Jämställdhet;

Sammanfattning: I vår studie vill vi belysa hur pedagoger bemöter förskolebarn utifrån ett genusperspektiv och hur de talar om genus. Våra frågeställningar i denna studie är: Hur bemöter pedagoger förskolebarn utifrån ett genusperspektiv? Hur talar pedagoger om genus?Den forskning och teori vi utgår ifrån är utvecklade av Maria Hedlin (2010) och Yvonne Hirdman (2003). De begrepp som kommer att ingå i studien är jämställdhet, genus och kön. Studien är genomförd utifrån en kvalitativ ansats där fem pedagoger med olika utbildningar och erfarenheter har intervjuats och observerats. Ur såväl observationerna som intervjuerna framkom det att allmänna bemötandet av flickor och pojkar skedde utifrån ett jämställdhetsperspektiv, där ett visst ”genustänk” blir synligt. Överlag planerade och arbetade pedagogerna medvetet utifrån ett genusperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)