URBANISERINGENS OFFER BERÄTTAR En studie av strategiskt berättande i krympande landsbygdskommuner i Norrlands inland

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Lars Teglund; [2017-10-09]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt2017 Handledare: Magnus Fredriksson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 43 Antal ord: 15 605 Nyckelord: Strategiskt berättande, strategisk kommunikation, deltagarorienterad kommunikation, landsbygdskommuner, kommuner, rationalitetsprinciper, aktantroller, agentroller, hyckleri Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur kommuner konstruerar berättelser för att framställa en positiv bild av kommunen, när dess faktiska verklighet framstår som negativ. Teori: Blandning av aktantroller (Greimas, 1966), agentroller (Propps, 1968) för att undersöka berättelsestrukturen, och Boltanski och Thévenots (2006) rationalitetsprinciper för att blottlägga vilka värden som realiseras. Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Kommunala styrdokument innehållandes framtidsvision, nulägesanalys, strategier och målsättningar. Styrdokumenten kallas ofta översikts- och verksamhetsplaner. Resultat: Resultat och analys visar att kommunerna hanterade de motstridiga kraven främst med hjälp av hyckleri, det vill säga att de åtminstone strävar mot det som anses önskvärt i samhället, men också genom att skylla ifrån sig på externa och okontrollerbara faktorer. Studien visar också att deltagarorienterad kommunikation har betydelse för den berättelsestruktur och bild som målas upp på ett sätt som konstruerar en mer positiv bild av kommunen, eftersom det gör att invånare involveras i strävan mot målet samt kan bidra till att andra värden blir får betydelse. Vidare genomsyras kommunikationen av kreativitetens principer och värden men de är alltid underordnade och legitimeras av värden produktionens, ryktbarhetens eller marknadens principer. Med det menas att den kreativiteten inte har ett värde i sig, utan det används som ett medel för att skapa nya idéer om lösningar på kommunens problem, generera företagsamhet, innovation och konkurrenskraft, bidra till varumärke och image samt uppnå organisationens mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)