InköpsPRocesser : En undersökning av varför organisationer köper PR-konsulttjänster
Sammanfattning: Inköp av PR-konsulttjänster har ökat explosionsartat i Sverige under de senaste två decennierna. Organisationer investerar stora summor i PR-konsulttjänster men trots detta saknas det studier som tar köparnas perspektiv som utgångspunkt. Denna studie syftar till att undersöka varför organisationer köper in PR-konsulttjänster. För att besvara studiens syfte och frågeställning genomfördes en kvalitativ studie där företrädare för organisationer inom privat-, offentlig- och ideell sektor intervjuades. För att få en bredare förståelse analyserades det empiriska materialet utifrån de tre teoretiska synsätten: ekonomiskt rationellt, nätverkorienterat och institutionellt. Resultatet visar att det finns flera svar på frågan varför organisationer köper in PR-konsulttjänster. De olika synsätten lägger tonvikt vid olika aspekter vilket påverkar uppfattningen av organisationernas agerande. Vid sidan av de ekonomiskt rationella aspekterna såsom effektivisering och nyttomaximering, köper organisationer in PR-konsulttjänster för att skapa gynnsamma relationer och vinna legitimitet från omvärlden.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)