Religionskunskapsböcker ur ett etnicitetsperspektiv : en analys av läromedel för gymnasiet enligt Gy11

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att undersöka hur etnicitet och närliggande begrepp kan tolkas inom forskningen samt hur ämnesområdet etnicitet behandlas i två läroböcker för Religionskunskap 1 och 2. Böckerna är enligt förlagen Gy11 kontrollerade. Fokus, både teoretiskt och analysmässigt, ligger på begreppen etnicitet, kultur, etnocentrism, stereotyper och mångkultur. Begreppen är enligt forskningen komplexa, det gemensamma är att begreppen ses som något konstruerat och föränderligt och som något som skapas i mötet mellan människor. Av läroboksgranskningen framkommer det att etnicitet med dess närliggande områden behandlas på ett insatt och nyanserat sätt i båda böckerna, dock i varierande form och med lite olika fokus. Den första boken fokuserar på konkret värdegrundsarbete utifrån ett interkulturellt perspektiv medan den andra boken fokuserar på det universellt mänskliga utifrån ett filosofiskt perspektiv. Den första boken har ett mer differentierat, nyanserat och icke-etnocentriskt bildurval än den andra boken som har en mer differentierad och nyanseradtext där experter och forskare får mer utrymme i framställningen än i den första boken. En analys utifrån postkoloniala ochinterkulturella utgångspunkter pekar på att båda böckerna visar prov på en medvetenhet om och en bearbetning avetnocentrism och stereotypisering, även om det i vissa fall går att hitta exempel på både ett etnocentriskt förhållningssätt ochstereotypa framställningar i bägge läroböckerna. Etnicitet ges, med tanke på lärobokens form och givna ramar, tillräckligt med utrymme i båda läroböckerna för att kunna skapa reflektion och förståelse kring ämnesområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)