Perspektiv på ADHD : En sammanställning av tankar hos yrkesverksamma i Frankrike och Sverige

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Sammanfattning: ADHD är idag en diagnos som varierar kraftigt i prevalens beroende på var i världen vi befinner oss. I Frankrike har låg prevalens av syndromet i relation till övriga världen uppmärksammats. Den här studien har undersökt om skillnaderna i hur ADHD-symtom uppfattas kan kopplas till de normer och värderingar som finns kring diagnosen i det rådande samhället. Vi vill även undersöka om detta kan höra samman med prevalens av ADHD. Fem psykiatriker/psykologer i Frankrike respektive Sverige intervjuades med utgångspunkt i tidigare forskning på området. Intervjupersonerna utgjordes av fyra neuropsykiatriker/utredare och en psykoanalytiker/behandlare per land. Materialet analyserades sedan med tematisk analys. Ansatsen var induktiv med deduktiva inslag. Den tematiska analysen redovisade två huvudteman; ”Perspektiv på ADHD” samt ”Vem har ADHD?”. Resultaten visar att tillvägagångssätt vid diagnostisering har stora likheter i Sverige och Frankrike, men att inställning till och konsekvens av diagnosen skiljer sig mellan länderna. Fortsättningsvis talar slutsatsen för att prevalens av ADHD inte nödvändigtvis behöver spegla antalet barn som enligt DSM/ICD uppvisar kriterierna för syndromet. Istället spelar faktorer som normer, behov, miljö och tradition roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)