Intoleransens vi och de andra i religionsundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Den här kunskapsöversikten undersöker relevant litteratur och forskning om hur religionsundervisningen påverkar stereotypifiering och fördomar mot elever med religiös tillhörighet som avviker från normen. Med ett fokus på såväl elevers erfarenheter och på vilket sätt lärarens roll påverkar religionsundervisningen, så visar denna översikt att det finns ett strukturellt globalt problem. Några av studierna visar hur medlemmar av icke-dominanta grupper stereotypifieras och marginaliseras på grund av religion. Elever med religiös tillhörighet utsätts för olika nivåer av kränkningar, mobbning och trakasserier, direkt och indirekt. Skolan blir en plats som reproducerar maktstrukturer och normer som definierar ett ”vi och de andra”, istället för att motarbeta detta. Denna andrafieringsprocess är många gånger osynlig för de som arbetar inom skolan. Det finns studier som ifrågasätter religionskunskap som ett ämne som bidrar till tolerans, respekt och öppenhet. Dessa studier analyserar hur religionsämnet presenterar religion och religiositet och hur dessa ofta blir representerade som mindre upplysta. Forskning inom detta område kan leda till en större kritisk medvetenhet hos lärare om hur religion undervisas i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)