Företags medvetenhet om sociala medier - en elefant i en porslinsbutik?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Utvecklingen av Internet och de sociala medierna har krympt avståndet mellan människor och har bidragit till förändring av hur information sprids. Denna snabbare informations-spridning innebär nya möjligheter för företag som använder sig av sociala medier då det är enklare att nå ut till fler personer än tidigare. Samtidigt måste företagen vara medvetna om att förändringarna även medför nya risker, då information snabbt kan spridas mellan individer vare sig den är positiv eller negativ. För företag innebär dessutom den öppna kommunikationen i de stora sociala nätverken minskad kontroll över information som sprids om den egna verksamheten. Syftet med denna uppsats är att undersöka företags medvetenhet om risker och effekter som finns med företags närvaro i sociala medier. Förstår företag att denna kommunikationskanal kräver ett specifikt förhållningssätt, eller kan företags närvaro i dessa medier jämföras med en elefant i en porslinsbutik? För att besvara detta har semistrukturerade telefonintervjuer genomförts med fyra stora företag som närvarar i sociala medier. Genom analys av dessa intervjuer har företagen utvärderats utifrån deras förståelse för viktiga aspekter som bör beaktas vid närvaro i de sociala medierna. Undersökningen visar att det bland företag i hög grad finns förståelse för att det har skett förändringar man bör anpassa sig efter, men visar samtidigt att alla företag inte genomfört sådana anpassningar av aktiviteter inom verksamheten. Resultatet tyder på att många företag som finns representerade i sociala medier inte drar nytta av de fördelar som finns och därför inte heller vinner tillräckligt mycket för att motivera närvaron i dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)