Acceptance and Commitment Therapy i arbetet med barn och ungdomar : Behandlares erfarenheter och upplevelser av att anpassa och utöva metoden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Denna studie har undersökt hur behandlare anpassar Acceptance and Commitment Therapy (ACT) i arbetet med unga samt deras upplevelser av att utöva metoden med målgruppen. Intervjuer genomfördes med sju psykologer och data bearbetades genom tematisk analys. Resultaten visar att behandlarna utförde generella barnterapeutiska anpassningar, kombinerade ACT med traditionell kognitiv beteendeterapi (tKBT) och modifierade arbetet med ACT-principerna. Vidare beskrevs utmaningar i arbetet vara: att arbeta med en omgivning med annan agenda, ständigt vara flexibel, våga vara aktiv och släppa kontrollen samt att arbeta med en behandlingsmetod som inte var implementerad på arbetsplatsen och som hade en oviss framtid. Möjligheter i arbetet innefattade: att använda ACT på sig själv, arbeta med positiva mål och ha roligt. Därtill presenterades en syn på ACT som livsfilosofi snarare än arbetsmetod och dilemman med att använda en metod med bristande evidens. Vidare forskning föreslås på olika ACT-principers inverkan på psykologisk flexibilitet hos unga samt hur utmaningar i behandlingsarbetet kan avhjälpas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)