Kunskap är makt : Kenyanska internatskolepojkars syn på kvinnors tertiära utbildning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka internatskolepojkar i Kenyas inställning till kvinnor somvidareutbildar sig på tertiär nivå ur ett globalt, nationellt och personligt perspektiv. Frågeställningarnavar: ”Hur resonerar pojkarna kring kvinnor som utbildar sig på högskolenivå ur ett globalt, nationellt ochpersonligt perspektiv?”, ”Hur formuleras jämställdhetsfrågor i gymnasieskolans läroplan och Vision2030-målen och hur kan det relateras till pojkarnas uppfattningar om kvinnor med högre utbildning?”samt ”Hur kan man förstå pojkarnas resonemang i dessa frågor?”. Sex pojkar intervjuades för studiengenom ett bekvämlighetsurval, och två styrdokument valdes (även de av bekvämlighetsskäl) för enlitteraturstudie.Pojkarna ansåg alla att det var av godo att kvinnor vidareutbildade sig eftersom det var ett sätt för bådevärlden och Kenya att använda sig av hela befolkningens intellektuella kapital. De personliga motivenfokuserade främst på att en högutbildad fru innebar att man kan hjälpas åt i försörjningen av familjenmen också för att man blir mer samspelta i sitt äktenskap. Två av pojkarna hävdade att det låg hög socialstatus i att ha en välutbildad fru. Dock var flera av pojkarna överens om att en kvinna inte ska vara högreutbildad än sin make eftersom det då verkar som att hon är familjeöverhuvudet. Den med högstutbildning var alltså den som åtnjöt mest makt i äktenskapet.Pojkarnas åsikter går att förklara genom mödrarnas höga utbildningsnivå som gjort dem vana vidvälutbildade kvinnor, de kom från höginkomst- eller medelinkomsttagarfamiljer som alltså var beroendeav penninginkomster snarare än jordbruk och de var en del av en mer tillåtande kultur som hänger ihopmed att bo i stad. I styrdokumenten så fokuserades det mycket på nationell enighet snarare än på genus,men det som fanns var främst angående jämlikhet snarare än jämställdhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)