Från körledare till körpedagog – En studie om körledares syn på sångtekniska frågor i kör

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa körledares syn på olika sångtekniska frågor i kör, och vad de menar krävs för att kunna sjunga så bra som möjligt i kör. För att uppnå syftet med studien är den gjord genom metoderna enkät och kvalitativ intervju med tre körledare. Studien visar att körledarna ser sångtekniken som en grund dels för att körsångarnas röster ska må så bra som möjligt, men också för att nå ett konstnärligt och estetiskt ideal: en homogen körklang. Det är detta ideal som ofta avgör vilken sångteknik och vilket arbetssätt som är fördelaktigt i klassisk körsång. Körledarna ser det därför som att de har ett viktigt ansvar för körsångarnas sångteknik, men också ett ansvar för olika förutsättningar som ligger utanför sången i sig men som de menar ändå påverkar den sångliga förmågan. Det är förutsättningar som handlar om såväl köruppställning som körsångarnas trivsel och självförtroende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)