Etablering i Östeuropa - ett vågspel

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem: Förutsättningarna på de central- och östeuropeiska marknaderna skiljer sig från de västeuropeiska, vilket innebär att dessa marknader är svåra att angripa. För att möjliggöra ett gränsöverskridande samarbete mellan dessa regioner, måste företaget inte enbart förstå skillnader, utan även identifiera vilken påverkan dessa kommer att ha på utvecklingsmöjligheterna. Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera de motiv ett företag kan ha vid en etablering i Central- och Östeuropa samt att skapa en djupare förståelse för de problem samt svårigheter som kan uppstå under denna process. Metod: Metodmässigt är uppsatsen av abduktiv karaktär då vårt syfte är att jämföra företagets internationalisering med relevanta existerande teorier. Insamling av material har skett genom studier av litteratur och forskning på området samt kvalitativa intervjuer med personer i ledande positioner inom fallföretaget. Resultat: Utifrån den marknad och bransch som fallföretaget verkar i har vi utvecklat ett antal lärdomar vilka man kan ha i åtanke vid en etablering på de östeuropeiska marknaderna. Arbetet med denna uppsats, och framförallt med vår fallstudie, har lett oss till en insikt om att det finns tre nyckelfaktorer för en framgångsrik etablering på en östeuropeisk marknad: kunskap om de lokala förhållandena, kapital samt en långsiktig inställning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)