Leveransplanering och uppföljning - En fallstudie av materialleveranserna vid stomresning i ett byggprojekt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Byggproduktion

Sammanfattning: Titel: Leveransplanering och uppföljning – En fallstudie av materialleveranserna vid stomresning i ett byggprojekt Författare: Philip Dajcman & Liam Elofsson Handledare: Stefan Olander, Institutionen för byggproduktion Lunds Tekniska Högskola Marcus Minnaren, Arbetschef MVB AB. Examinator: Radhlinah Aulin. Institutionen för byggproduktion Lunds Tekniska Högskola Frågeställningar: Hur förhåller sig det verkliga utfallet till det planerade utfallet avseende leveransplaneringen i ett byggprojekt? Varför uppstår leveransrelaterade avvikelser i ett specifikt byggprojekt och hur hade dessa kunnat hanteras eller undvikas? Vilka konsekvenser får leveransrelaterade avvikelser för de olika parterna i ett byggprojekt? Metod: Studien har genomförts som en fallstudie på ett projekt i Oxie. Empirin baseras på observationer från två moment som pågått under sex veckor relaterade till stomresningen i byggprojektet. Observationerna har sedan kompletterats med kvalitativa intervjuer med de ansvariga för planeringen på arbetsplatsen. En litteraturstudie har genomförts för att ge förståelse för tidigare studier och begrepp inom ämnet. Teorin från litteraturstudien ligger vidare till grund för analysen och slutsatserna i kombination med den insamlade empirin. Slutsats: Studien visar på att det verkliga utfallet ofta stämmer överens med det planerade för de leveranser som anländer till det studerade projektet. Planeringen utförs lång tid innan leveransen ska anlända på projekt med så här långa ledtider. Då tidsplaneringen följs i det studerade projektet kan inte leveranserna sägas orsaka några större problem i den aspekten. Arbetet med planeringen och hanteringen av leveranser leds av personer med lång erfarenhet av detta vilket har identifierats som framgångsfaktorn i projektet. De avvikelser och brister som uppstår i det studerade projektet beror i huvudsak inte på planeringen utan uppföljningen av leveranser och i anslutning till leveransens ankomst till arbetsplatsen och lossning. En av avvikelserna beror på kapacitetsproblem hos en leverantör av prefabricerade väggar. De prefabricerade väggarna fungerar som en trång sektion som blir styrande för produktiviteten på projektet. Den största orsaken till leveransrelaterade avvikelser som har identifierats är brister i kommunikation och uppföljning. Dels bättre kommunikation mellan entreprenör och leverantör för att undvika missförstånd gällande leveranstid och leveransplats. Vidare krävs uppföljning av att den interna kommunikationen har nått ut till rätt personer och blivit mottagen. Enligt teorin lider byggbranschen av en viss ineffektivitet som beror på en onödigt stor del icke-värdeskapande aktiviteter. Studien har visat på att leveransrelaterade avvikelser leder till en ökad mängd icke-värdeskapande aktiviteter. Den främsta av dessa är väntan både för leverantör och entreprenör. Vidare visar studien på att leveransrelaterade avvikelser leder till ökade kostnader i form av förseningsavgifter och produktionsbortfall.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)