Förtroende i ansvarsfördelade organisationer : En kvalitativ fallstudie hur aktörer skapar och bibehåller förtroende

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: En kvalitativ fallstudie hur aktörer skapar och bibehåller förtroende i organisationer med fördelat ansvar   Nivå: Kandidatuppsats   Författare: Jens Bergvik och Hanna Eriksson   Handledare: Stig Sörling och Tomas Källquist   Datum: 2015 – januari   Syfte: Enligt tidigare forskning är förtroende grunden för många av organisationens resultat och basen i fungerade relationer och samarbeten. Sambandet mellan förtroende och den ansvarsfördelade organisationen är identifierad men saknar praktisk forskning, då en ansvarsfördelad organisation kräver samarbete beroende på att många har befogenhet till ansvar och beslutsmakt. Syftet med denna studie är därmed att ge en ökad förståelse för hur aktörer skapar och bibehåller förtroende samt att belysa förtroendets roll i ansvarsfördelade organisationer.   Metod: Studien har utgått från ett hermeneutiskt perspektiv och fenomenet som studerats ses vara av socialkonstruktivistisk art. Med hjälp av deduktion har teori och empiri arbetats fram där grunden för studien har varit i form av en fallstudie som antar ett kvalitativt angreppssätt genom semistrukturerade intervjuer.   Resultat & slutsats: Studien tyder på att förtroende är svårt att beskriva då det uppfattas som en abstrakt fenomen och därav avsaknaden av konkreta verktyg. De faktorer som istället anses ha inverkan på förtroendenivån är också de faktorer som används för att skapa och bibehålla förtroende, vilka är kompetens, kommunikation och förståelse.   Förslag till fortsatt forskning: Förtroende har en betydande roll i samtliga organisationsstrukturer och denna studie är avgränsad till en ansvarsfördelad organisations struktur. Dessutom finns även infallsvinklar om hur och genom vem förtroende skapas.   Uppsatsens bidrag: Studiens bidrag är hur aktörer skapar och bibehåller förtroende samt betydelsen av förtroende i ansvarsfördelade organisationer. Studien tyder på att uppfattningen om förtroende är ett fenomen som är svårt att beskriva eftersom det är abstrakt. Och visar på att vikten av förtroende i ansvarsfördelade organisationer för att samarbeten och delegering av ansvar ska fungera. De faktorer som studien bidrar med för att skapa förtroende är kompetens, kommunikation och förståelse. För att bibehålla förtroende är studiens bidrag att arbeta kontinuerligt med kompetens och kommunikation.   Nyckelord: Decentralisation, distributed responsibility, organisational trust, trust, create trust, retain trust

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)