En studie om hur gymnasieskolor i Östersund hanterar konkurrens

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Författare: Thomas Olsson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt Titel: En studie om hur gymnasieskolor i Östersund bemöter konkurrens Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare:Thomas Olsson Handledare: Tomas Källquist Datum: 2011 – januari Syfte: Gymnasieskolorna har varit fri från konkurrens från andra aktörer, men i och med friskolereformens inträde, förändrades förutsättningarna radikalt för den kommunala gymnasieskolan. Nu trädde begrepp som marknadsföring och konkurrens in i deras vardag, då det skapade olika alternativ för eleverna att välja var de ville införskaffa sin utbildning. Idag är aktörerna på skolmarknaden många, med olika förutsättningar för att arbeta med marknadsföring. Eftersom jag arbetar inom skolan, och har varit verksam både inom den kommunala och fristående gymnasieskolan så ser jag detta som ett intressant studieobjekt. Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur företrädare för gymnasieskolan i Östersund hanterar de effekter friskolereformen har haft på gymnasieskolan ur ett marknadsförings och konkurrensperspektiv. Vidare vill studien även undersöka organisationsstrukturens påverkan på gymnasieskolornas agerande, samt ställa respondenternas utsagor mot befintlig teori och litteratur. Metod: Jag har använt mig av kvalitativ metod, jag utformade frågor som ansågs relevanta för min undersökning. Dessa frågor ställdes och svaren spelades in, för att sedan analyseras, bearbetas och redovisas. Resultat & slutsats: Gymnasieskolorna jag undersökte i studien arbetar alla på något vis med begreppen marknadsföring och konkurrens. Det går även utläsa i resultatet att deras organisationsstruktur har betydelse på hur detta arbete sker. En intressant slutsats är att det är den kommunala skolan som är drivande i dessa frågor gällande konkurrens och marknadsföring. Förslag till fortsatt forskning: En intressant utgångspunkt för vidare forskning skulle vara att undersöka hur en gymnasieskola med monopol ser på begreppen marknadsföring och konkurrens. Ett annat förslag kan vara studie som undersöker vad det är som gör att eleverna väljer just den skola de valt att gå i, påverkar de åtgärder som framkommit i denna studie elevernas val av gymnasieskola? Uppsatsens bidrag: Det framkommer i studien att aktörerna arbetar dagligen med begreppen marknadsföring och konkurrens, antingen medvetet eller omedvetet. Men begreppen har blivit vardag för gymnasieskolorna i undersökningsområdet. Nyckelord: Marknadsföring, konkurrens, organisationsstruktur, kommunal gymnasieskola och fristående gymnasieskola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)