Krav, kontroll och socialt stöd i arbetet hos lärare : En enkätstudie

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Syfte: Denna uppsats undersökte den psykosociala arbetsmiljön för lärare i en kommun i mellersta Norrland, Sverige, med hjälp av mätinstrumentet, The Swedish Demand Control Support Questionnaire (DCSQ). Metod: En kvantitativ studie som omfattade 56 grundskollärare. DCSQ är en enkät med 17 frågor som behandlar upplevelser av krav, kontroll och socialt stöd på arbetsplatsen. Resultat: Inga signifikanta skillnader kunde påvisas mellan lärare i låg- och mellanstadiet och högstadiet. Dock indikerade siffrorna att lärare i låg- och mellanstadiet upplever högre krav än sina kollegor i högstadiet. Slutsats: Då deltagarantalet var relativt lågt (45,2%), är det svårt att dra slutsatser av resultatet som kan appliceras på hela populationen (124 lärare). Författarna föreslår vidare kvantitativ och kvalitativ forskning med större studiepopulation som även inkluderar frågor kring krav, kontroll och socialt stöd på fritiden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)