"Från inaktiv till aktiv på skolidrotten" : Vad skulle motivera inaktiva flickor i åk 8 att röra på sig på lektionerna i idrott och hälsa?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Sammanfattning: Syfte Syftet med studien är att öka förståelsen för varför flickor i åk 8 kan ha ett lågt engagemang för lektioner i idrott och hälsa och vad som kan öka engagemanget hos dem  Frågeställningar 1. Varför är flickorna inaktiva under lektionerna? 2. Vad upplever flickorna skulle motivera dem till ökad aktivitet under lektionerna? 3. Hur påverkas flickorna av gruppklimatet? Metod I studien har en kvalitativ metod i form av intervjuer använts. Sex flickor i årskurs 8 i en skola har intervjuats. Samtliga intervjuer har spelats in samt transkriberats. Det var inget bortfall och alla intervjuer och observationer skedde på utsatt tid och plats. Resultat Resultatet visar att flickorna inte vill delta för att de känner sig dåliga och kritiserade. Alla flickorna menar att ett otryggt gruppklimat påverkar dem negativt. Det handlar också om rädsla för bollar samt rädsla att skada sig. Det finns också ett obehag inför att anstränga sig. Flickorna skulle delta mer aktivt om de fick vara med och påverka upplägget. De önskar ett mer lekfullt upplägg med dans och lek samt mindre tävlingar och mindre fokus på betyg.  Ett par av flickorna efterfrågar ett gym på skolan och annan mer individuell träning. Slutsats Det är viktigt att bygga upp ett gott gruppklimat i skolklasserna så eleverna känner sig trygga att delta på lektionerna i idrott och hälsa. Eleverna eftersträvar ett icke prestationsinriktat klimat som känns lekfullt, roligt och tillåtande. Alternativa aktiviteter och upplägg med lägre ansträngningsnivå är optimalt för att få dessa elever att delta. Att ha tillgång till ett eget omklädningsrum och dusch kan också påverka att man som flicka i åk 8 deltar mer aktivt på idrott och hälsa lektionerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)