Skolan en social arena - en fallstudie kring kompisrelationer och konflikter

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Sofia Jansson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Skolan är en social arena och den vardag som barnen möter i skolan är komplex. I skolanmöts barn med olika förutsättningar så väl till social bakgrund, etnicitet och kön. Däruppkommer konflikter mellan barn, men även vänskap. Genom samtal med barnen där desjälva får berätta om hur de uppfattar vänskap och konflikter blir det lättare för såväl lärarenatt ta barnens perspektiv, som för barnen att ta varandras perspektiv.Huvudsyftet med min fallstudie har varit hur barn i de tidiga skolåldrarna, skolår 1 ochförskoleklass tänker och känner kring kamratrelationer, lek och utanförskap. Ett syfte har varitatt undersöka vilka läsvanor och vilken läsmiljö eller läsbakgrund som barnen har med sig tillskolan. Ambitionen med studien är att få en ökad kunskap om hur barn tänker och känneromkring sin vardag i skolan utifrån samtal. I fallstudien finns det även ett genusperspektiv därflickor och pojkar studeras.Jag har gjort en fallstudie och inom den har jag gjort gruppintervjuer med barn i skolår 1 ochförskoleklass. Det totala antalet barn som är med i undersökningen är . Frågorna har varitostrukturerade, delvis strukturerade och strukturerade utifrån syftet.Resultatet visar att barnen inte har några svårigheter att prata om kamratrelationer ochkonflikter. Vi kan dela in resultatet i tre olika områden. Dessa är: Barns läsning, barnsutveckling och identitet och barns relationer till varandra i skolan.Utifrån samtalen framkom att inom barngruppen fanns det outtalade och uttalade regler sombarnen var medvetna om och anpassar sig efter. Dessa regler har ingen förankring i skolansvärdegrund. Utifrån samtalen har dessa outtalade regler kommit till kännedom, vilket skaparen möjlighet att arbeta vidare med dem för att motverka utanförskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)