Barn med språkstörning : Hur arbetar förskolan för att stödja barn med språkstörning?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskolor i en medelstor kommun arbetar för att stödja barn med språkstörning och vilka stöd som finns att tillgå för att utveckla språket hos barn med språkstörning.  Studien  har  utgått  från  frågeställningarna;  Vilka  specialpedagogiska  insatser finns det  i förskolan  för barn med språkstörning? och  Hur arbetar förskolan för att utveckla språket  hos  barn  med  språkstörning?  Studien  är  kvalitativ,  vilket  innebär  att  kvalitativa intervjuer har genomförts. Två förskollärare och fem specialpedagoger i en medelstor kommun har deltagit i studien. Studien har utgått från ett sociokulturellt perspektiv enligt vilket lärandet sker i samspel med andra människor. Resultatet visar på att förskolorna i kommunen arbetar på likartat  sätt  och  att  det  finns  små  skillnader  i  arbetssätten  kring  barn  med  språkstörning. Förskolorna  arbetar  språkmedvetet  för  att  främja  språket  hos  alla  barn  men  det  görs  också specifika insatser för barn med språkstörning.  Verktyg och stöd som förskolorna  har tillgång till  för  att  främja  språkutvecklingen  är  till  exempel  teckenkommunikation,  bildstöd,  FöreBornholms- modellen och digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)