Barn med språkstörning : Hur arbetar förskolan för att stödja barn med språkstörning?
Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskolor i en medelstor kommun arbetar för att stödja barn med språkstörning och vilka stöd som finns att tillgå för att utveckla språket hos barn med språkstörning. Studien har utgått från frågeställningarna; Vilka specialpedagogiska insatser finns det i förskolan för barn med språkstörning? och Hur arbetar förskolan för att utveckla språket hos barn med språkstörning? Studien är kvalitativ, vilket innebär att kvalitativa intervjuer har genomförts. Två förskollärare och fem specialpedagoger i en medelstor kommun har deltagit i studien. Studien har utgått från ett sociokulturellt perspektiv enligt vilket lärandet sker i samspel med andra människor. Resultatet visar på att förskolorna i kommunen arbetar på likartat sätt och att det finns små skillnader i arbetssätten kring barn med språkstörning. Förskolorna arbetar språkmedvetet för att främja språket hos alla barn men det görs också specifika insatser för barn med språkstörning. Verktyg och stöd som förskolorna har tillgång till för att främja språkutvecklingen är till exempel teckenkommunikation, bildstöd, FöreBornholms- modellen och digitala verktyg.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)