Att vara anställningsbar genom arbetslivet : En kvalitativ intervjustudie om ålder och kompetens

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med magisteruppsatsen är att undersöka vilka kompetenser som efterfrågas på dagens arbetsmarknad och i vilken utsträckning de kan kopplas samman med föreställningar om ålder. Studiens intervjupersoner anses i sitt yrke kunna bidra med information kring yngre och äldre arbetssökandes kompetens och vad som anses vara attraktiva kompetenser på arbetsmarknaden. För att besvara studiens frågeställningar genomförs intervjuer med en HR-konsult, två rådgivare, två chefer för olika arbetsmarknadsorganisationer samt en rekryteringskonsult. Med symbolisk interaktionism som teoretiskt perspektiv syftar studien till att öka förståelse kring föreställningar om ålder och kompetens. En samhällsproblematik belyses snarare än arbetssökandes självupplevda företeelser. Resultatet visar att attraktiva kompetenser kan skilja sig åt beroende på yrke och bransch. Det är snarare individens specifika kompetenser i förhållande till vad ett arbete kräver, än individens ålder som påverkar möjligheter till att få ett arbete. Resultatet visar skillnader i kompetenser mellan yngre och äldre, vilka kan påverka möjligheten till att få ett arbete på dagens arbetsmarknad. Studiens praktiska implikationer öppnar upp för mer diskussioner kring varför en viss kompetens anses betydelsefull och hur en arbetssökande kan tillägna sig den kompetensen. Med en relativt ny lag om åldersdiskriminering bör också diskussioner föras kring vad som är och kan anses vara åldersdiskriminerande i tillskrivandet av skillnader mellan yngre och äldre.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)