Ideella organisationer och den lärande funktionen : En fallstudie av KFUM Sverige

Detta är en Magister-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Lärande inom organisationer har effekt på hur organisationer hanterar förändring och anpassar sin organisation för en förbättrad effektivitet, vilket kan leda till konkurrensfördelar. Det är intressant att se på ideella organisationer och deras lärande funktion då organisationsformen skiljer sig från den privata sektorn där företag i större utsträckning arbetar med lärande mer strukturellt medan ideella organisationer ofta baserar sin lärande funktion på lösa samtal. Vår undersökning tar avstamp från detta och mer specifikt i den ideella organisationen KFUM Sverige. Eftersom det är en organisation som sysslar med en rad olika aktiviteter har vi valt att smala av undersökningsområdet till de basketföreningar som har koppling till KFUM. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur KFUM arbetar som lärande organisation och hur de lokala KFUM-basketföreningarna har arbetat för att öka medlemsantalet. Potentiellt kan vi få en bild av hur en ideell organisation arbetar som en lärande organisation och huruvida de tar tillvara på intern kunskapsförmedling mellan sina underföreningar. Metod: Vår studie grundar sig i en djupare förståelse för dels människors agerande men även rutiner och arbetssätt inom olika föreningar, valde vi att genomföra intervjuer med personer från basketföreningar med KFUM-anknytning samt en intervju med personen som arbetar som kommunikationsansvarig hos KFUM Sverige, vars arbetsuppgifter behandlar kommunikation med KFUM:s föreningar i hela Sverige. Resultat och slutsats: Efter genomförd studie kan vi dra slutsatserna att KFUM:s basketföreningar är förändringsbenägna och de arbetar som lärande organisationer på individuell nivå men att KFUM Sverige, på nationell nivå, har brister i sin lärande förmåga. Vi anser att detta skulle kunna förbättras genom införande av system som gynnar kunskapsdelning och att organisationen i sig behöver arbeta för att förbättra sin organisatoriska identitet då detta är ett sätt för organisationen att få en organisationskultur som främjar lärande mellan de lokala föreningarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)