Användbarheten hos plagiatkontrollsystemet Urkund

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar användningen av Urkund, samt den upplevda användbarheten hos detta system bland undervisande personal vid Lunds universitet. Vår huvudfråga lyder: ”Hur användbart är plagiatkontrollsystemet Urkund?”. Denna besvaras med hjälp av underfrågorna: ”Hur ser användningen av Urkund ut bland universitetslärare på Lunds universitet?” och ”Hur upplever universitetslärarna Urkund?”. Detta får vi reda på genom en empirisk undersökning i form av en enkät som 20 lärare svarade på, vars syfte är att ge oss en bred uppfattning om både upplevelse och faktisk användning av Urkund. För att komplettera denna information och få en djupare förståelse för hur lärarna upplever Urkund, genomförde vi intervjuer med tre lärare. Vi skaffar oss även en egen uppfattning av systemet, genom att orientera oss i det. De empiriska data som vi samlat in, analyseras utifrån användbarhetsteorier som Nielsens (1993) heuristics, Preece et als (2007) designprinciper, samt Normans (2002) designprinciper. Dessutom använder vi tre användbarhetsmål. Vi kommer fram till att Urkund är ett användarvänligt system.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)