Utveckling av Job Crafting - En studie av lärprocesser i ett rekryteringsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syfte:Uppsatsens huvudsakliga syfte är att undersöka på vilket sätt individer lär sig nya sätt att hantera och forma sitt arbete. Studien syftar vidare till att studera hur lärprocesser i team påverkar utvecklingen framåt, samt hur förutsättningar inom organisationen influerar på lärande hos individer och team. Teori: Med syfte att skapa förståelse för individens och gruppens lärande analyseras bakgrunden till deras intryck utifrån teorier om erfarenhetsbaserat lärande och motivation till arbete. Metod: Följande uppsats utgår från en kvalitativ metodologisk ansats. Empiriinsamlingen har gjorts via intervjuer med tre medarbetare, representerade från samma arbetsplats, men med olika titlar och erfarenhet. Intervjuerna har efter detta transkriberats och delats upp i teman med syfte att skapa bra förutsättningar för en analys och sammanställande av materialet. Resultat: Studieresultatet påvisar att lärande på den valda arbetsplatsen sker på både verksamhets- och individnivå. I studien framkommer det en entydig positiv inställning till lärande av nya sätt att arbeta. I studien framkommer följaktligen också att graden av medvetet lärande påverkas av faktorer som tid och resurser. Slutligen påvisar resultatet att ett unisont engagemang för att utvecklas och aktivt lärande är en grundförutsättning för att driva verksamheten framåt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)