Valfrihet, om du är proaktiv nog att välja rätt

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Föreliggande studie är en kritisk diskursanalys av ledarskapsprogrammet Ledaren i Mig. Programmet riktar sig till skolor och syftar till att lära elever att “leda sig själv”. Syftet med studien är att undersöka hur begreppet och behovet av ledarskap konstrueras samt förstå resultatet utifrån disciplinering och styrningsmentalitet. Det teoretiska ramverket för studien utgörs av socialkonstruktionism och Foucaults begrepp om styrningsmentalitet och disciplinering. Resultatet visar på att begreppet ledarskap i Ledaren i Mig till viss del likställs med en uppsättning färdigheter som anses vara nödvändiga och utgöra kriterier för att nå framgång i dagens samhälle. Diskursen om ledarskap bygger på en individualistisk syn av individer som helt fria och autonoma subjekt. Denna beskrivning av individen rekonstruerar en nyliberal diskurs om dels ansvar och dels jaget. Ledarskapet reduceras i viss mån ned till mätbara egenskaper. Behovet av ledarskap, som programmet definierar det, konstrueras dels genom en diskurs om en ständigt förändrande värld. Därutöver sker konstruktionen också genom en målrationell kunskapsdiskurs där kunskap värderas utifrån ekonomisk nytta. Som förslag på fortsatt forskning föreslås att genom en etnografisk ansats undersöka konsumtionen av den kommunikativa händelse som utgjort analysmaterial i föreliggande studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)