En jämförelse av Sveriges och Edmontons ansöknings- och antagningsprocess

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Polisutbildningen

Författare: Johan Ljunggren; Daniel Momeni; [2007]

Nyckelord: Polisen i samhället;

Sammanfattning: Syftet med fördjupningsarbetet är att få en inblick om hur ansökning och antagningsprocessen till polisutbildningen fungerar i Sverige och i Edmonton, Kanada. Vi hoppas att vi hittar tester i de olika processerna som skiljer länderna åt och att det finns något vi kan lära av Kanada. Vi hoppas på att få så mycket information som möjligt genom att besöka polisen i Edmonton. Vi tänkte också använda oss av böcker, internet och muntliga källor. Efter en sammanställning av all information fick vi fram en bra jämförelse hur de båda processerna fungerar. Resultatet var också väldigt givande och det gav oss flertalet idéer till tester man borde kunna använda sig av i Sverige för att få en lämpligare och bättre polis. I diskussionen diskuterar vi mycket kring Edmontons fysiska krav medans man knappt har några i Sverige. Vi diskuterade också om lögndetektortestet i Kanada och ifall det skulle fungera i Sverige. Vår slutsats är att det finns saker att lära av ansöknings och antagningsprocessen i Edmonton. Hela arbetet gav oss idéer och tankeställningar om möjliga förbättringar i den svenska processen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)