Pedagogiska aktiviteter i förskolans utemiljö : En systematisk analys av förutsättningar, intentioner och genomförande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur förskolors utemiljöer är utformande och används för att främja barns lärande och utveckling. Vidare undersöks förskollärares intentioner och syften med utevistelse samt vad de tänker är en god pedagogisk miljö. Studien berör även barns tankar kring utevistelsen. En kvalitativ fallstudie har genomförts med tre deltagande förskolor. De metoder som använts för att samla in empirin är intervjuer, observationer samt samtalspromenader. Empirin har bearbetats med intentionell analys och resultatet visar att förskolors utemiljöers utformning kan variera beroende på var de är belägna. De miljöer förskollärarna inkluderar sin utemiljö är främst den egna utegården samt skogen. Vidare framgår det i resultatet att utemiljön används till fri lek, pedagogisk planerad verksamhet samt motorisk träning. Grundläggande syfte och intentioner hos förskollärarna med utevistelsen är att ge barnen kunskap, skapa relationer till naturen samt som en kompensation till hemmet. Vidare menar förskollärarna att syftet med utevistelsen är av praktiska skäl samt att gynna barns hälsa. En god pedagogisk miljö bör vara variationsrik med kuperad terräng och med mycket vegetation samt platser där barnen kan vistas utifrån sina behov. Resultatet visar att barnen spontant ägnar sig åt motoriska samt sociala lekar när de befinner sig i utemiljön. Genom en systematisk kartläggning och analys av utemiljön och dess användning kan viktiga områden upptäckas och utvecklas för att bidra till barns lärande och utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)