Kan artificiell intelligens ersätta den framtida revisorn? : en studie om hur digitaliseringens effekter kan tänkas påverka revisorns roll

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Digitaliseringen är den största nutida förändringskraft som sker inom revisionsbranschen. Samtidigt som det ställs nya krav på revisionsbranschen finns det också indikationer på att rollen som revisor står inför stora förändringar. Den traditionella rollen som revisorn syftar till är att agera som en oberoende aktör mellan ett företag och dess intressenter. I takt med utvecklingen av den digitala tekniken kan det komma att betyda att revisorns roll inte längre uppfyller det traditionella syftet. Det kan därför komma att bli aktuellt att revisorns framtida roll behöver studeras utifrån nya perspektiv. Syftet med denna studie är att undersöka hur digitaliseringens effekter kan tänkas påverka revisorn i sin yrkesroll. För att uppnå vårt syfte har vi undersökt vilka aspekter som revisorn upplever som viktiga i sin nuvarande roll och hur dessa aspekter kan komma att påverkas av digitaliseringen. En kvalitativ forskningsmetod har tillämpats och intervjuer har varit den primära insamlingen till vår empiriska data. Respondenterna har tillsammans utgjort tre olika perspektiv som bestått av auktoriserade revisorer, branschorganisationen och utbildningsväsendet. Resultatet i vår studie har visat att i tidigare studier av digitaliseringens effekter på revisorns roll har det främst fokuserats på revisorns arbetsmoment och att dessa har blivit olika mått för effektivitet. Digitaliseringen är ett faktum och som innebär förändringar för revisorn i sin yrkesroll. Det kan komma att bli stora förändringar för revisorn vilket kan betyda att det traditionella agentteoretiska perspektivet inte längre blir relevant att tillämpa vid studier av revisorns framtida roll. Vår studie bidrar därför med nya aspekter som kan komma att vara nödvändiga vid ett utformande av ett nytt teoretisk ramverk som kan studera revisorns nya roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)