Att delta eller inte delta, i ämnet idrott och hälsa. - En kunskapsöversikt utifrån tre olika motivationsteorier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Genom denna kunskapsöversikt vill vi redogöra för hur olika motivationsteorier påverkar elevers deltagande i ämnet idrott och hälsa. Arbetets syfte utgår från följande frågeställning: Hur anser forskningen att motivationsteorier påverkar elevers deltagande i ämnet idrott och hälsa, och hur kan du som lärare tillämpa dem för att öka elevers fysiska aktivitet? Det resultat som vi presenterar i denna kunskapsöversikt syftar till att belysa vår frågeställning kring hur olika motivationsteorier påverkar elevers deltagande i ämnet idrott och hälsa, och hur kan du som lärare kan tillämpa dem för att öka elevers fysiska aktivitet. Resultatet bygger på tre olika motivationsteorier som är: Decis och Ryans tankar kring inre och yttre motivation, Nicholls målsättningsteori samt Antonovskys teori KASAM. Kunskapsöversikten utformades genom forskningsbaserad litteratur och artiklar som utgår ifrån både ett nationellt och internationellt perspektiv. Bakgrunden till arbetet är att deltagandet och aktivitetsnivån inom idrott och hälsa tenderar att ha en negativ utveckling. Metoden som används för att utforma kunskapsöversikten är en omfattande informationssökningsprocess i flertalet databaser som resulterat i en sammanställning av systematiskt insamlad kunskap som berör vårt problemområde. Utifrån diskussionen som presenteras i kunskapsöversikten framkommer det att forskningen presenterar flera olika teorier om vilka faktorer som motiverar elever till fysisk aktivitet. Detta gör det svårt att dra några specifika slutsatser kring vilken motivationsteori som lämpar sig bäst vid undervisningssammanhang då dessa teorier ofta varierar och samverkar med varandra utifrån situationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)