Professionell samverkan inom socialt arbete : En inblick i det gemensamma familjearbetet mellan Öppenvården och Socialtjänsten

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Den här studien handlar om samverkan i professionella sammanhang inom socialt arbete. Olika professioner som ska arbeta tillsammans i team kan möta hinder och komplikationer som kan försvåra samverkan. Studiens syfte är att undersöka hur samverkan mellan en fristående Öppenvårdsenhet och Socialkontorets etablerade avdelning fortlöper i praktiken. Vidare undersöks vad denna samverkan hade för betydelse för det gemensamma sociala arbetet. I studien användes en kvalitativ metod för att besvara studiens syfte och frågeställningar om de professionellas upplevelse av samverkan. De professionella intervjuades utifrån deras gemensamma familjearbete. Bronfenbrenners (1979) ekologiska systemteori användes som teoretisk referensram. Resultatet visar att de professionella är till stor del överens om hur familjebehandling som insats ska inledas och hur den ska fortlöpa. Samverkan kan förbättras om de förväntningar de professionella har på varandra förtydligas. Alla är överens om att samverkan är viktigt och de har liknande definitioner av vad samverkan är och vad det betyder för dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)