Volvo Construction Equipment : En studie om kvalitetsbrister samt förslag till förbättring av godshanteringsprocessen på VCE i Braås

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Kurs: Examensarbete i logistik för Civilekonomprogramet, 4FE05E, VT14 Författare: Christian Sjöström och Joel Cederberg   Handledare: Linnéuniversitetet: Åsa Gustavsson                        VCE i Braås: Cecilia Ekstrand och Carl Sigfridsson   Examinator: Helena Forslund   Titel: En studie om kvalitetsbrister samt förslag till förbättring av godshanteringsprocessen på VCE i Braås   Bakgrund: Företag har skiftat fokus från priskonkurrens till fokus på kvalitet och leveransförmåga. Kvalitet är en nyckelfaktor för att kunna tillfredsställa kunden, skapa lönsamhet i företaget och skapa ekonomisk tillväxt. Om processer som finns för att tillfredställa kunden innehåller kvalitetsbrister orsakar det problem för hela företaget. Det är av vikt att effektivisera processerna som finns i företag genom verktyg som processkartläggning för att motverka kvalitetsbristerna.   Syfte: Syftet med uppsatsen är att, genom en kartläggning av godshanteringsprocessen från godsregistreringen till intern kund, identifiera kvalitetsbrister samt orsaker till dessa i processen samt föreslå åtgärder för minimering av dessa kvalitetsbrister.   Metod: Studien är deduktiv och följer ett positivistiskt synsätt och empiri har samlats in genom en kvalitativ fallstudie där observationer, ostrukturerade och semi-strukturerade intervjuer har använts. Den teoretiska datainsamlingen har gjorts genom databaser och litteratur från Linnéuniversitetes universitetsbibliotek. Urvalsmetodiken som har använts följer bekvämlighetsurval och genom det även ett snöbollsurval.     Slutsatser: Godshanteringsprocessen har kartlaggts från godsregistreringen till intern kund och har delats upp i tre olika processkartor för att minska komplexiteten. Kvalitetsbrister har identifierats genom hela godshanteringsprocessen och dessa kan observeras genom tabeller och i processkartorna. Förbättringsförslag av både icke-teknisk och teknisk art har föreslagits för att minimera kvalitetsbristerna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)