Strategisk marknadsföring i sociala medier : hur ett B2B-företag kan stärka sitt varumärke med hjälp av sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Tekniska högskolan

Sammanfattning: Sociala medier beskrivs idag som en ny marknadsföringsplattform med en rad olika kommunikationskanaler. Något som är utmärkande för just denna plattform är den makt som ges till konsumenterna i och med att en stor del av kommunikationen numera ligger hos dem. Detta ger företag som skall marknadsföra sig en ny roll och en svårighet uppstår i hur de skall anpassa sitt varumärke efter de nya kanalerna. Baserat på detta problem har studiens syfte formulerats vilket är att ta fram underlag för hur ett företag med B2B-inriktning kan marknadsföra sig och sitt varumärke i olika sociala mediekanaler och hur valet av dessa kanaler påverkar företagets varumärkesvärde. Uppsatsen utgår ifrån fyra huvudområden vilka är marknadsföring, B2B, varumärken samt sociala medier och tillsammans utgör de den teoretiska grunden i arbetet. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av intervjuer som strävar efter att ge svar på hur ett B2B-företag skall arbeta med marknadsföring i sociala medier för att stärka sitt varumärke. I arbetet har även ett caseföretag vid namn Elanders använts. Det är ett B2B-företag som i nuläget står utan marknadsföring i sociala medier men som har uttryckt en önskan om att påbörja ett arbete med detta. Empirin i studien har framtagits med hjälp av intervjuer och sedan delats upp i två delar. En del som enbart berör företaget Elanders och en annan del som fokuserar på branschkunnigas åsikter om marknadsföring, sociala medier och varumärken. Empirin har sedan analyserats med hjälp av studiens teorier samt modeller. Studien har gett svar på hur B2B-företag kan ta hjälp av sociala medier för att stärka sitt varumärke, men även uppmärksammat vilka fällor som dessa företag bör akta sig för gällande användandet av denna typ av marknadsföring. Vidare har studien kunnat ge konkreta råd om vilka och vilket antal kanaler som anses lämpligt att använda samt hur B2B-företag bör gå tillväga för att upprätthålla kanalerna på bästa möjliga sätt. Studien visar även på relevansen att företaget i ett tidigt stadium tänker ut en tydlig strategi som stämmer överens med dess resterande mål och marknadsföring samt vikten av att det ger någon det huvudsakliga ansvaret för kanalerna. Ett B2B-företag bör även införskaffa kunskap om sökmotoroptimering, tänkbar konkurrens och ha en tydlig bild av kundernas användande av sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)