Matematik i grundsärskolan - med fokus på några lärares upplevelser av möjligheter och hinder i undervisningen

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien har varit att, genom intervjuer, ta reda på vad några lärare har för erfarenheter, av att undervisa i matematik på grundsärskolan, samt vilka möjligheter och hinder de upplever i undervisningen. Teori: Studiens utgångspunkt är en livsvärldsfenomenologisk ansats, då det var lärarnas upplevelser som var det intressanta att ta del av. Livsvärlden är den värld vi lever i och den synliggörs genom våra berättelser och handlingar. Våra livsvärl-dar uppstår i vårt möte med omvärlden och detta sker alltid i ett bestämt socialt och kulturellt sammanhang. Att använda sig av en livsvärldsfenomenologisk an-sats innebär att försöka sätta sig in i en annan individs livsvärld, och ta del av dennes egna unika erfarenheter och upplevelser. Livsvärldsansatsen har i vår studie möjliggjort ett tillträde till informanternas berättelser utifrån deras upple-velser av matematikundervisning i grundsärskolan. Metod: Studien utgår från en kvalitativ metod utifrån en fenomenologisk livsvärldsan-sats. För att få en insyn i åtta lärares upplevelser och erfarenheter av matematik-undervisning i grundsärskolan har halvstrukturerade intervjuer genomförts. In-formanternas berättelser delades upp under sex olika teman, vilka bildar en grund för vårt resultat. Dessa olika teman belyser levd erfarenhet. Resultat: Studiens resultat visar på olika faktorer som påverkar lärarnas erfarenheter av att undervisa i matematik på grundsärskolan. Utifrån intervjuerna kunde sex olika teman sorteras ut. Lärarnas upplevelse av dagens läroplan och betyg, läromedel, den fysiska miljön, elevernas möjligheter till kunskapsutveckling i matematik, att arbeta motivationsskapande och samverkan med kollegor. Utifrån dessa olika teman, som belyser levd erfarenhet, har vi försökt utgå från de fenomenologiska existentialerna och inom ramen för varje enskilt tema av levd erfarenhet försökt knyta an till olika dimensioner av rumslighet, tidslighet, kroppslighet och mel-lanmänsklighet. Studiens resultat visar på olika faktorer som påverkar lärarnas erfarenheter av matematikundervisning. Resultatet pekar på att lärarna upplever att de gör vad de kan för att främja elevernas motivation i det matematiska skol-arbetet med sina elever och att de anpassar all undervisning individuellt till den enskilda eleven utifrån läroplanens mål. Lärarna använder sin levda erfarenhet då de försöker kringgå hinder som uppstår genom att fokusera på att se möjligheter, anpassa undervisningen och miljön utifrån elevernas förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)