När orden inte räcker till - en kvalitativ studie om ordlöshetens dilemman och möjligheter i mötet mellan terapeut och patient

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie har varit att beskriva psykoterapeuters upplevelser av ordlöshet i mötet med patienter, här barn eller ungdomar och om och i så fall hur teori kan vara till hjälp i själva mötet. Studien har genomförts utifrån ett fenomenologiskt – hermeneutiskt perspektiv och en icke-verbal, konstnärlig undersökningsmetod, s k ”art-based inquiry” har använts i kombination med intervjusamtal för insamling av data. Fyra psykoterapeuter deltog i studien vars utgångspunkt var informanternas minnen av en episod när orden inte räckte till i mötet med en patient. Informanterna gav uttryck för sina erfarenheter i bild och text samt i intervjusamtal i grupp och enskilt. Studien visar exempel på hur bildskapande och betraktande av bilder påverkade informanternas minnesepisoder. Samspelet mellan bilder och texter belyser olika perspektiv på den ordlösa kommunikationen i det terapeutiska mötet, till exempel ’ordlös censur’, ’ordlöst arbete’, ’ordlös lek’ och ’ordlös befrielse’. Teoretiska perspektiv visade sig vara avgörande för att skapa distans, möjlighet till reflektion och fördjupad förståelsen för ordlöshetens verkningar i informanternas möten med sina patienter. Nyckelord: Ordlöshet, minnen, samspel, collage, ’art-based inquiry’, intervjusamtal, psykoterapi

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)